22. 12. 2018 - 2. 1. 2019 vánoční prázdniny

Rozvrhy hodin, zvonění

1. hodina 07.55 - 08.40
2. hodina 08.50 - 09.35
3. hodina 10.00 - 10.45
4. hodina 10.55 - 11.40
5. hodina 11.50 - 12.35
6. hodina 12.45 - 13.30
7. hodina 13.40 - 14.25
8. hodina 14.35 - 15.20
9. hodina 15.30 - 16.15

Kontakty

Základní škola
Ch. G. Masarykové
Lány

Adresa Školní 93,
Lány, 270 61
Telefony škola: 313 502 051
736 752 293
Školní družina: 733 129 617
Školní jídelna: 313 502 046
E-mail: skolazs.lany.cz
Web: skola.lany.cz

Časté otázky a odpovědi

Proč nemohu objednávat a odhlašovat stravu během víkendu?

Protože o víkendu a svátcích je školní jídelna zavřená a není tedy možné vaše objednávky/odhlášky promítnout do množství normovaných a připravovaných surovin.


Mohu místo měsíčních plateb využít např. jednorázové platby ve výši částky cca na 5 měsíců dopředu?

Jistě, to je jen na vás, horní hranici pro platbu stanovenou nemáme (případně neprojedené prostředky se převádějí do dalšího školního roku). Co však pravidla omezují je minimální zasílaná částka – ta musí být rovna stravnému na celý měsíc.


Proč jídelna využívá právě tento software. Kdo a proč ho vybral?

V jídelně se používá několik programů. Např. evidence strávníků, docházkový systém, normování jídel, pohyb zboží na skladu… a všechny musí navzájem spolupracovat, samozřejmě. Technicky nejméně náročné a finančně nejvýhodnější bylo dokoupit kompatibilní software k již provozovaným modulům. Výběr byl v rukách vedení školy a vedení školní jídelny.


Co všechno mi systém vlastně nabízí?

  • náhled jídelníčku na čtyři týdny dopředu
  • možnost objednat a zrušit jídlo z jakéhokoli přístroje s připojením na internet
  • možnost nastavit si individuálně svůj účet (upozorňování na alergeny, upozorňování na nízký stav kreditu, zasílání výpisů objednávek a plateb)
  • možnost zpětné kontroly odebraných jídel

Poslala jsem platbu na běžný účet školy a po dvou dnech stále nevidím připsaný kredit. Jak je to možné?

Pro převod stravného na kredit si jídelna vyhrazuje lhůtu pěti pracovních dnů. Při dodržení pravidel taková otázka nikdy nemůže padnout, protože v takovém režimu je kredit vždy dostačující.


Co znamená „provozní změna“ v jídelníčku?

V provozu se nelze vyhnout neočekávaným situacím typu: absence v týmu kuchařek, zpožděná dodávka zboží, selhání přístrojového vybavení kuchyně… V takových případech školní kuchyně upraví jídelníček dle možností a tuto opravu označí v jídelníčku jako provozní změnu.


Co děláte, když k okénku přijde dítě, které zapomnělo čip? Dáte mu oběd?

Jistě. Takový strávník má přece řádně zaplaceno a objednáno. Je třeba ale poznamenat, že vydání oběda bez identifikačního čipu je technicky i časově náročnější a plynulost provozu tím trpí.

Proto (i při vědomí této informace)  jsou strávníci povinni svůj čip k okénku přinést a identifikovat se jím u oběda i svačiny.


Lze někde v systému nahlédnout např. měsíční vyúčtování?

Viz otázka „co všechno mi systém nabízí…“

Kdykoli se můžete osobně dostavit k okénku a vyúčtování si vyžádat.


Když oběd zapomenu do 14 hodin odhlásit, co se jako s tím uvařeným jídlem dělá nebo kam zmizí ty peníze?

Taková porce se bohužel likviduje jako gastroodpad podle platné legislativy. Dle Vnitřního řádu školní jídelny, čl. 4 bod 2 se objednaná strava strávníkovi účtuje. Příprava, neodebrání a likvidace takové porce představuje vlastně trojnásobně vysokou škodu a proto, prosím, dbejte na včasné odhlašování objednané stravy.


Slyšela jsem, že někteří klienti naší jídelny stále řeší nějaké problémy s objednávkami, např. jim nejde objednat nebo nemají peníze, které poslali na účet školy, napočtené v kreditu. To je ten systém tak nespolehlivý?

Nikoli. Ani v případě výpadku (bohužel se odehrál při zavádění systému) softwarového modulu se nemůže stát chyba, která by poškodila stavy stravného na vašich účtech.

Problémy klientů zpravidla souvisí se špatnou platební morálkou - pozdní platby, platby nepokrývající celý měsíc, platby bez variabilního symbolu, platby s chybným variabilním symbolem. Často klienti platby mělní do několika splátek za měsíc.

P.S. Pokaždé, když uslyšíte podobnou informaci, ověřte si její pravdivost u spolehlivého zdroje – ve školní jídelně – než ji začnete předávat dál.


Proč nemohu objednat na celý měsíc dopředu?

Protože paměť systému obsáhne jen čtyři budoucí, po sobě následující týdny. Odpověď by tedy mohla znít: můžete! Přiznáváme, že je to trochu nepraktické. Bohužel tuto skutečnost nelze technicky ovlivnit. Nezbývá, než se s touto situací vyrovnat: nenechte se ovlivňovat kalendářním datem a jednou za čtrnáct dnů nahlédněte do účtu strávníka a objednejte stravu, která vám vyhovuje. Zvykněte si na komfort (který by varianta „kalendářní měsíc“ neposkytovala) mít pořád, tedy i třeba 20. den v měsíci objednáno na měsíc dopředu!


Chtěla bych vám napsat, že objednávkový systém mě zatím nezradil a jsem spokojená. Uvažujete do budoucna o nějakých vylepšeních objednávkového systému?

Děkujeme. Nejprospěšnější pro nás všechny by bylo, kdybychom o systému nemuseli přemýšlet, tak bezproblémový a intuitivní by měl být. Co se týká jeho vylepšování, myslím, že je na takové úvahy příliš brzy. Rád bych svou ušetřenou kapacitu věnoval vylepšování provozních postupů, pečlivému výběru vstupních surovin, dalšímu zkvalitňování individuálního přístupu k dětem v jídelně…zkrátka vylepšení výsledného produktu.


Jak je to s tím obědem v první den nemoci? Kam a kdy mám přijít? Jakou mám mít nádobu? Jednu nebo dvě – kolik? Jaký je postup výdeje?

Rekapitulace pravidel nastavených vyhláškou 107/2005 Sb. o školním stravování. Toho času tedy pravidel 13 let starých a nikdy nezměněných:

onemocnění nelze předpokládat, přirozeně pak nelze odhlásit stravu ve stanovené lhůtě.

  • Proto vyhláška považuje první den nemoci za den pobytu ve škole, čímž je všechno vyřešeno.
  • Takové jídlo si můžete odnést v jakémkoli čistém jídlonosiči domů.
  • Dostanete kompletní porci.
  • Vydáme vám ji u služebního vchodu do jídelny (stojíte-li u okénka, pak vlevo za rohem) v době od 10.45 do 11.15 do jídlonosiče. Po uplynutí této doby (11.15 - 13.45) dostanete jídlo na talíři tak, jak ho právě vydáváme dětem a sami si ho do jídlonosiče přeložíte .

Tento postup lze uplatnit jen v případě neočekávané nemoci, kterou není ani kontrola u lékaře, ani školní výlet či jiná akce!

Plánujete odnést si jídlo do kastrůlku? Zavolejte nám hned ráno, abychom s vámi počítali. Děkujeme.


Se zavedením nového objednávacího systému jste přestali dětem přidávat. Proč prosím vás?!

Takový „návrat k normálu“ se zavedením nového systému vůbec nesouvisí.

Zavedená praxe přidávání byla z ekonomických i morálních důvodů dlouhodobě neudržitelná.

Žádné efektivní plánování s přidáváním nemůže počítat.

K narovnání přístupu jsme se rozhodli před časem a celou dobu jsme se na tento krok připravovali. Vytipovali jsme „oblíbená“ jídla a posunuli u nich váhové normy směrem nahoru. Všechny věkové kategorie tak mají u těchto jídel od září své přidání již zahrnuto do porce na talíři.

Motivujme děti ke konzumaci kompletního oběda! Jen kompletní denní menu splňuje výživové požadavky jednotlivých kategorií.


Jaká je provozní doba jídelny? Kdy vás osobně nebo telefonicky zastihnu?

Provoz ve ŠJ je od 5.15 do 14.30. Rád s vámi vyřeším problém, vysvětlíme si nedorozumění, vyslechnu vaše názory a připomínky. Na telefonu 313 502 046 lze domluvit i schůzku mimo provozní dobu.

Buďte prosím trpěliví při krátkém čekání jak u okénka, tak na druhém konci telefonní linky – pokud jsme zaneprázdněni, bezesporu v tu chvíli děláme vše, co je v našich silách, abychom odvedli tu nejlepší práci (a ihned se vám budeme věnovat).


Proč není objednávkový systém nastaven obráceně, tzn. automaticky mít vše objednáno a pouze si odhlašovat?

Na úplném počátku, když se systém pro naši jídelnu připravoval, jsme zvažovali varianty:

  1. za svůj kredit si nakoupím, co potřebuji, kdy to potřebuji, co mi chutná
  2. automaticky budu mít vše přihlášené a budu si jen odhlašovat

Rozhodli jsme se pro variantu č. 1.

Zdá se nám totiž rozumné a logické, že si každý se svými prostředky nakládá dle svého uvážení.

Nechtěli jsme klientům diktovat automatickou objednávku.

Je totiž hodně skupin klientů – např. klient školky jen s dopolední svačinkou, klient školky jen dopolední svačinka a oběd, klient školky obě svačinky a oběd, klient školy se svačinou i obědem, klient školy jen s obědem, klient školy odebírající oběd dvakrát týdně, když má odpoledního vyučování atd.

Automatická objednávka do výše kreditu se podobá situaci, kdy přijdete do obchodu a personál vám naloží do nákupního košíku zboží za všechny vaše peníze. Vy pak musíte vracet, co se vám nehodí nebo co jste vůbec nechtěli.

Klient by nám mohl vytýkat, že má objednáno i to, co nežádal. Když by zapomněl odhlásit, bude vinit školu, protože ta to tak nastavila. Bude přicházet zároveň o peníze a bude volat po tom, že si za svoje peníze chce zvolit to, co chce on a ne to, co mu  přednastavila škola.

Přišlo nám rovněž přínosné, že když rodič bude objednávat, bude zároveň přirozeně informován o stravě dítěte, o skladbě jídelníčku, o výši kreditu a minimalizují se tím i nepříjemnosti typu: nevstupuji na účet strávníka = nevím o nízkém kreditu = nevím o nevytvořené objednávce = dítě je bez oběda.

Ani ve snu nás nenapadlo, že objednat dítěti stravu bude pro některé rodiče tak zatěžující.

Bezobslužný systém zatím nevyvinuli a obsluha obou variant tak představuje jistou míru pozornosti.


Proč není možné odhlašovat  stravu ještě v ranních hodinách téhož dne? Dokud nebyl objednávkový systém, tak to šlo. Na okolních školách to umožňují. Jídlo do kastrůlku si nezvládnu vyzvednout.

Uvedeme vám příklad:

Dejme tomu, že máte zaplacený a objednaný oběd na zítra, dítěti se ráno přitíží, rozhodnete, že nepůjde do školy a my připustíme možnost odhlášení stravy, jak požadujete, např. do 7.00 zítřejšího dne.

Odhlašování je nyní nastaveno, jak známo, na 14.00 předchozího dne (mj. okolní školy mají nastaveno 14.00; 13.30; 12.00). Co se v tu dobu začne dít? Vedoucí jídelny získává přehled objednaných porcí, stravu nanormuje, vyrobí žádanku pro sklad, ráno nástupem na směnu odepíše suroviny ze skladu, vydají se na kuchyň a jídlo se v požadovaném množství začíná připravovat. V době, kdy Vy ráno v 7.00 zavoláte, to v hrncích klokotá a jídlo pro Vás je již připravováno.

A teď počítejte s námi:

Cena Vašeho oběda, a to pouze potravin je např. 26,- Kč (nemluvím o tzv. režii – mzdovém a věcném nákladu, který hradí stát a obec). Potraviny v této ceně jsme již dali do hrnce a zpracováváme je. Ovšem dalších 26,- Kč po nás chcete pozdním odhlášením vrátit (to už je 2 x 26,-Kč). Váš oběd se dovaří, vy ho nevyzvednete a vzniká další podružný náklad tentokrát na likvidaci gastroodpadu (to bohužel na porci v tuto chvíli propočteno nemáme). Každopádně vidíte, že to celé je o minimálně 52,- Kč.

A to je právě to špatné hospodaření, které chceme s novým systémem odbourat.

Pokud si totiž oběd vyzvednete, nepřicházíte o svých 26,- Kč. My nepřicházíme o dalších 26,- Kč z rozpočtu školní jídelny, protože Vám je nemusíme vracet, vždyť jsme je přece už provařili. Takže těchto 26,- Kč může zůstat ve prospěch zvyšování úrovně stravování v naší jídelně.

A představte si, že těch pozdě odhlašujících klientů se nastřádá při cca čtyřech stech klientech za den, měsíc, rok poměrně dost.

Právem namítáte, jak to, že to tak doteď šlo. A my odpovídáme, ano, šlo, ale bylo to značně nehospodárné.

Co je cílem zavedení objednávkového systému?

  1. průhledné hospodaření s financemi rodičů – vše máte pod kontrolou,
  2. přehled o tom, jak dítě odebírá/neodebírá stravu - vše máte pod kontrolou,
  3. bezhotovostní převody finančních prostředků,
  4. zlepšení ekonomiky provozu – přesnější plánování, tj. úspory vzniklé zbytečným provařováním navíc (známe přesný počet porcí) nebo provařováním spojeným s následným vracením provařené částky klientovi (odbourali jsme pozdní odhlašování), to vše ve prospěch kvality stravy pro všechny – tento bod souvisí s tím, co se Vám snažíme vysvětlit.

Dále logicky namítáte, jak to, že to jinde jde, dáváte příklad okolních ZŠ. Ano, umožňují-li druzí toto pozdní odhlašování, pak hospodaří stále „postaru“, tedy nehospodárně, tj. vracejí částky odhlašujícím z rozpočtu jídelny, přestože suroviny na tyto porce zpracovali. Tomu jsme se my s přijetím nového systému chtěli vyhnout.

A to, co dělají druzí, opravdu nemusí být vždy to nejlepší.

Takže závěrem: Úplně nejideálnější stav je využít možnosti vyzvednout si jídlo v první den nemoci. Vyzvednout ho může kdokoli – babička, dědeček, sourozenec, známý, a to od 10.45 prakticky do konce výdeje 13.45.

My tuto možnost vnímáme tak, že je to vlastně úžasná výpomoc v den, kdy je rodič zatížený nemocí svého dítěte a má při těch všech starostech o dítě alespoň uvařeno.

Pokud si jídlo nevyzvednete, je nám upřímně líto, že je oběd likvidován, ale s tím my už nic nezmůžeme.

Návrat k možnosti pozdního odhlašování by pro nás všechny znamenal krok zpět.


Proč nejsou v jídelně na stolech slánky?

Denní příjem soli je pro člověka omezen horní hranicí 5g. Konzumace nadlimitního množství způsobuje prokazatelně závažné zdravotní komplikace. Viz výzva hlavního hygienika ČR na stránkách jídelny. Oběd ve školní jídelně tvoří dle kalorických tabulek asi 30% denního příjmu stravy. Proto je připraven tak, aby i obsah soli v kompletním menu byl přibližně třetinový díl denní dávky. Významně tak přispíváme k ochraně vašeho těla před kardiovaskulárním chorobami. 

P.S. Lékařské studie prokazují, že konzumace příliš slaných jídel je návyková a ke stejnému uspokojení bažení v mozkových centrech je zapotřebí stále větších dávek!

https://mene-solit.cz/


Proč si nemohu ve školní jídelně odebrat jídlo za kamarádku, která je nemocná a nestačila odhlásit? Pokud si k okénku přinesu její čip a naše obědy jsou ve stejné kategorii, nevidím v tom problém.

Tento postup odporuje těmto dvěma nejdůležitějším předpisům:

  1. "Pravidla zacházení s bezpečnostními čipy pro odemknutí vstupních dveří do budovy školy u školní jídelny a k odběru přihlášené stravy" - podle bodu 4 - Čip je nepřenosný
    (z bezpečnostních důvodů!), žák čip využívá pouze pro svoji potřebu.
  2. "Vnitřní řád školní jídelny" - podle čl. 6, bodu 3 - Čip je nepřenosný, slouží k identifikaci strávníka.

Proto raději ani nezmiňujte, že si předáváte bezpečnostní čipy mezi sebou.