Moderní hodina chemie
> Semafory zná (snad) každý... ale co je to chemický semafor?
> V šatníku každého z nás leží alespoň jedny džíny ... které barvivo se ve velkém spotřebovává k jejich obarvování?
> Co je to chemiluminiscence a jak souvisí s Kriminálkou Miami?
> Čím jsou způsobeny barevné efekty ohňostrojů a která látka je zodpovědná za efekty zvukové?
> V čem spočívá výhoda nitrocelulózy oproti klasickému střelnému prachu?
> Může shořet pingpongový míček?
> Lze vyrobit takový hasicí přístroj, který podporuje hoření?
> Která látka se využívá k chlazení potravin, k přepravě orgánů na transplantaci, ale zároveň i ke kouřovým efektům ve filmech?
> Můžeme rozbít gumovou hadičku kladivem?
> Co je to magnetická levitace a které dopravní prostředky ji využívají?
> Jak moc se dokáže nafouknout prezervativ?
... odpovědi na tyto a mnohé další otázky se dozvěděli žáci druhého stupně. Ti v pondělí 2. 11. postupně po třídách absolvovali hodinový program s názvem Hodina moderní chemie - úvod do chemie. Program vnikl v rámci projektu „Hodina moderní chemie“, který zaštiťuje Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, a je pro školy zcela zdarma. Hlavním cílem projektu je zpopularizovat chemii a přiblížit ji studentům základních a středních škol.
Během programu žáci nejenže viděli mnoho zajímavých pokusů, ale mohli se též sami aktivně zapojovat a vždy byli po zásluze odměněni. Za správné odpovědi na kladené dotazy a za nebojácnost a asistenci při pokusech získávali nejrůznější ceny, jako jsou bonbóny, balónky, ekologické propisy schopné rozložit se v kompostu, klíčenky (machršňůry) či periodické tabulky prvků.
Celý program byl velice vydařený a já doufám, že si nějaký další zopakujeme i napřesrok.
K. Malcová