Školní zdravotní služba
Prostřednictvím místní pobočky Českého červeného kříže navázala naše škola na jaře letošního roku partnerskou spolupráci se spolkem Německého červeného kříže v saském Beierfeldu, městečku vzdáleném 135 km od Lán.
Německá strana nabídla naší škole pomocnou ruku s přípravou a rozjezdem zajímavé žákovské aktivity, která je na německých školách samozřejmá a léty praxe osvědčená.
Jedná se o tzv. Schulsanitäts Dienst, ve volném překladu Školní zdravotní službu. Je to skupina žáků proškolených a kontinuálně doškolovaných v poskytování 1. pomoci, kteří se aktivně účastní při každé zdravotní příhodě ve škole nebo na školní akci.
Co je úkolem Školní zdravotní služby:
- Ošetření pacientů během školního vyučování. V případě zdravotní události/úrazu bude pomocí vysílačky přivolán žák/žáci, kteří budou mít v daný den službu, a ti pak budou aktivně nápomocni v součinnosti s dospělou osobou při poskytnutí první pomoci.
- Zajištění školních a sportovních akcí.
- Kontrola a údržba lékárniček v obou školních budovách.
- Výdej brašen první pomoci při školních výletech.
Co je třeba, aby se žák školy mohl stát členem Školní zdravotní služby:
- Zúčastnit se bezplatného třídenního školení první pomoci, které proběhne přímo ve škole.
- Být týmový a přizpůsobivý.
- Pravidelně si doplňovat a upevňovat své zdravotní vzdělání účastí na tréninkových hodinách 1 x za 14 dní ve škole.
Možnost vzdělání a následné členství ve Školní zdravotní službě bylo nabídnuto v 7. třídě (2013/2014). Projevilo o něj zájem 18 žáků, které v aktivitě podpořili i jejich rodiče. Třídenním 24hodinovým kurzem pak prošlo 16 žáků, z nichž 14 žáků úspěšně vykonalo závěrečný test a získalo certifikát člena Školní zdravotní služby.
Kurz probíhal ve škole ve dnech 18. – 20. 6. 2014, byl velmi náročný a intenzivní. Každý den měli žáci osm vyučovacích hodin, pět dopoledne a tři odpoledne. Zdravotní teorii následovaly praktické ukázky lektorů a trénink samotnými žáky. Každý si např. zažil masáž srdce trvající dlouze odpočítávaných deset minut, kdy simulovaný zvuk sanitky byl vysvobozením od vlastního fyzicky náročného výkonu. V této nelehké zkoušce uspěli všichni žáci. Následovaly obvazové techniky, ošetřování drobných poranění, přesuny zraněných, uvedení do stabilizované polohy, trénink souhry a spolupráce při rychlém přemístění raněného na nosítka a transportu na jiné místo. Velký důraz byl kladen na rychlé rozhodování a správnou komunikaci. Žáci byli také obeznámeni s vhodným vybavením příručních lékáren.
Kurzem žáky provázel pan Andre Uebe spolu s manželkou Simone, oba školitelé Německého červeného kříže, za asistence pedagogů Mgr. Kateřiny Dvořákové a Mgr. Kateřiny Vlčkové. Výklad byl veden v německém jazyce s následným českým překladem, o který se po celou dobu starala paní Elznicová.
Škola bude v návaznosti na tuto počáteční aktivitu v září 2014 v roli partnera podávat žádost Česko-německému fondu budoucnosti o finanční podporu pro rok 2015. Ta bude v případě schválení využita pro materiální zajištění dobrého fungování školní zdravotní služby. Do budoucna plánujeme i oboustranně výměnné pobyty našich žáků a členů Školní zdravotní služby ze školy v Beierfeldu.
Školní zdravotní služba bude fungovat od října zatím ve zkušebním režimu s částečnou podporou a zapůjčeným drobným vybavením německé strany. Naši aktivitu v tomto směru podpořila i Oblastní nemocnice Kladno a.s., která vyšla vstříc naší žádosti a pro potřeby Školní zdravotní služby nám dočasně zapůjčila vyšetřovací lehátko.
Závěrem bych ráda vyzdvihla výhody této nové žákovské aktivity, které nás utvrzují ve smysluplnosti našeho konání, a to pro všechny zúčastněné:
Žák
- bezplatné vzdělání, navazující vzdělání (pravidelné lekce)
- znalosti, které lze uplatnit v budoucím povolání i v běžném občanském životě
- seznámení s organizací Německého červeného kříže a základy urgentní medicíny
- možnost spolupráce při pořádání různých akcí
- získání kontaktů přesahujících školní prostředí, nové přátelské vztahy
- jednotné oblečení
Škola
- rychlejší pomoc v případě úrazů (vždy za asistence a zodpovědnosti dospělé osoby)
- odlehčení práce učitelům
- dobrá reklama jako „bezpečná škola“
- doplňující nabídka s minimálními náklady
Rodič
- jistota, že v naléhavých případech bude zajištěna rychlá pomoc (vždy za asistence a zodpovědnosti dospělé osoby)
- děti se učí přebírat zodpovědnost, posiluje se smysl pro týmovou spolupráci a komunikaci
- vědomosti, které pak mohou být v případě nutnosti nápomocné i v prostředí mimo školu
- získání kontaktů přesahujících školní prostředí, nové přátelské vztahy
I. Vrabcová