Osmáci v roli novinářů a reportérů
Kyberkompas: Novinářem snadno a rychle - tak se jmenoval vzdělávací program ve Středočeské vědecké knihovně v Kladně, kterého se ve čtvrtek zúčastnili žáci 8. ročníku. Naskytla se jim příležitost ověřit si v praxi své teoretické znalosti, které získali v rámci průřezového tématu Mediální výchova.
V pěti týmech si žáci vyzkoušeli různé tvořivé úkoly. Vžili se do role novinářů, podrobili důkladnému rozboru různé druhy periodik, zahráli si na redaktory, kteří vymýšlí vhodné titulky k článkům rozličných žánrů a kriticky také posuzovali rozdíly mezi bulvárním a seriózním tiskem... Žáci tak udělali další krok k posílení svých vědomostí v oblasti mediální gramotnosti.
Na program v knihovně navázala práce v terénu: sběru materiálu pro reportáž na zvolené téma se všichni chopili s vervou sobě vlastní. Oslovovali kolemjdoucí, kladli dotazy a pečlivě zaznamenávali získané odpovědi. Informace následně zpracovali do elektronické podoby a poznatky odprezentovali spolužákům.
Celý třídenní blok byl zakončen tvorbou vlastního periodika (novin na zvolené téma).
Průřezová témata jednoznačně splnila svůj cíl: žáci si osvojili základní poznatky o fungování, společenské roli i nástrahách současných médií.
I. Chalupová, M. Matějková, K. Vlčková, J. Novák