8. 5. - Běh vítězství zámeckým parkem

Rozvrhy hodin

1. hodina 07.55 - 08.40
2. hodina 08.50 - 09.35
3. hodina 10.00 - 10.45
4. hodina 10.55 - 11.40
5. hodina 11.50 - 12.35
6. hodina 12.45 - 13.30
7. hodina 13.40 - 14.25
8. hodina 14.35 - 15.20
9. hodina 15.30 - 16.15

Kontakty

Základní škola
Ch. G. Masarykové
Lány

Adresa Školní 93,
Lány, 270 61
Telefony škola: 313 502 051
736 752 293
Školní družina: 733 129 617
Školní jídelna: 313 502 046
E-mail: skolazs.lany.cz
Web: skola.lany.cz

Kořeny

Datum: 2.4.2024

V úterý po velikonočních prázdninách se páťáci vydali do Sládečkova vlastivědného muzea v Kladně na putovní výstavu Kořeny. Po překročení bludného kořene jsme se zmenšili na 5 cm a ocitli jsme se v půdě. Nejprve jsem se nacházeli asi 10 cm pod povrchem a obklopovali nás tři ekosystémy – les, louka a sad/záhon. S paní průvodkyní jsme přišli na to, do kterého ekosystému nejvíce zasahuje člověk a jaké to má ekologické následky. Pozorovali jsme živou i neživou přírodu, kterou v půdě můžeme najít. Seznámili jsem se s pojmem symbióza a zjistili jsem, že i některé rostliny a mikroorganismy v ní žijí.

Poté jsme se vydali ještě hlouběji a prozkoumali jsem podzemní cestičky. Byli jsme na návštěvě u krtka a u hraboše. Rozeznávali jsem zvuky, které vydávají žížaly, krtonožky nebo krtek.

V další části jsem se dozvěděli, co se stane, pokud se o půdu nebudeme řádně starat. Který živočich za den sní tolik potravy, jako sám váží i to, proč žížaly neutečou z krtkovy spižírny.

V horní části expozice si páťáci mohli vyrobit brož – hraboše. Také si zde připomněli pohádku O veliké řepě, kterou si s chutí v kostýmech zahráli. Nahlédli jsme na zvětšeninu kapky dešťové vody a zjistili, kolik tam žije mikroorganismů a jak vypadají. Vyzkoušeli jsme si zde několik pokusů a odvodili z nich dopad pro naše životní prostředí.

V závěru jsme se přemístili na zahradu, kde každá badatelská skupina dostala vzorek kompostu, ve kterém hledala živé i neživé organismy, které jsme viděli uvnitř ve zvětšené podobě. Podařilo se najít stonožku, svinku (které páťáci říkají autobus) i drobné ulity.

Výstava i připravený program se všem moc líbily. Stojí za to se sem vydat!

páťáci a K. Šnoblová

Program byl financován z projektu Šablony JAK I – Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.