8. a 9. třída za poznáním v Praze
Tři dny vyhrazené naplnění obsahu průřezových témat nám daly příležitost se utrhnout ze školních lavic a zavítat do institucí, které nám pomohly otevřít třídenní projekty: Mediální výchova v 8. třídě a Multikulturní výchova v 9. třídě.
Osmáci využili workshopu v České tiskové kanceláři, tedy instituci nejpovolanější. Diskuzi o významu médií a jejich způsobu financování střídala prohlídka prostor budovy, výstava k historii ČTK od roku 1918, rozhovor s redaktory a zdůraznění etiky v médiích. Seznámili jsme se se zásadami správné zprávy. Je to jednoduché – odpověz na otázky kdo, co, kdy, jak, proč a zdrž se jakýchkoli komentářů a hodnocení událostí. Denní produkce zpráv ČTK nás překvapila. Nakonec jsme vymýšleli ke zprávám vhodné a výstižné titulky s omezením počtu slov.
Deváťáci zamířili do Židovského muzea v Praze. V první části programu s pomocí lektora odhalili stereotypy kolem nás i v nás. Připomněli si podoby a případy nesnášenlivosti, xenofobie a antisemitismu v dějinách a zaměřili se na jejich zjevné i skryté podoby v současném světě. V další části měli možnost navštívit Staronovou synagogu, Pinkasovu synagogu a starý židovský hřbitov, vše s odborným výkladem průvodce, který deváťákům zodpověděl všechny zvídavé dotazy.
Zasloužené rychlé občerstvení a pohodlná, rychlá a bezpečná doprava autobusem byly bonusem celého dne.
M. Matějková, J. Leipnerová, J. Tichá