Krása přírody se řídí matematickými pravidly - 5. A
Když jsme v hodině matematiky uviděli číselnou posloupnost 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, … a snažili se přijít na princip jejího řazení a pokračování, tak jsme ještě netušili, že s touto posloupností se setkáváme v praktickém životě v mnoha situacích a především i v přírodě. Je to nekonečná posloupnost přirozených čísel, kde každé číslo je součtem dvou předchozích. Podle této číselné posloupnosti jsme v hodině geometrie rýsovali Fibonacciho spirálu pomocí kružítka a jelikož jsme ji potom rýsovali i na velký formát společně, použili jsme místo kružítka obyčejnou tužku a provázek. Čtverečky už známe z Hejného matematiky, takže jejich využití ve čtvercové síti při rýsování spirály nás nepřekvapilo a pomohlo nám. Jeden a jeden čtvereček, máme 2, ,2 x 2 čtverečky, 3 x 3 čtverečky a už bereme do rukou kružítko, kam zabodnout jeho hrot pro rýsování čtvrtkružnice nám za chvíli přijde samozřejmé a nemusíme se na to ptát paní učitelky. Proč? Je to přirozené, dává to smysl, jelikož spirála pokračuje dál a dál. Pro zasvěcené už vstupujeme do tajů zlatého řezu - ideální proporce mezi různými délkami. Jednoduchá matematická pravidla prostupují přírodou i uměním. Podle Fibonacciho spirály se řídí v přírodě například stavba schránky mořského hlavonožce loděnky, smrkové šišky, nebo semen v květenství slunečnice. Například počet spirál na borové šišce může být 13 levotočivých a 21 pravotočivých. Terčíky slunečnic mají 34 pravotočivých a 55 levotočivých spirál. Díky uspořádání se do terčíku vejde nejvíce semen při jejich dostatečné velikosti. Kaktus rodu Obregonia denegri má 8 pravotočivých a 13 levotočivých spirál. Jedna žákyně si vybrala k pozorování ananas. Když se na něj zadíváte, napadne vás, jaký je systém v uspořádání jeho struktury, kolik lístků čítá jeho vrchol a kolik kosočtverců jeho lem? Existují u něj tři druhy spirál po 8, 13 a 21. Není to nádhera, jak vše funguje? Když jsme téma otevřeli v hodině výtvarné výchovy a pozorovali některé přírodniny, sama příroda nám odhalila, že Fibonacciho čísla nejsou jen tak ledajaká. Pomocí kresby tužkou jsme studovali tvar plodů, rostlin a zvířat, vybrali si detail nebo celý tvar a zpracovali ho technikou linorytu nebo modelování z tvarovací hmoty. Rádi bychom se s vámi podělili o naše zjištění a přikládáme naše práce z hodin matematiky a výtvarné výchovy.
Andrea Mariašová a kolektiv 5. A